Проект енергомосту Україна-ЄС, який схвалюють у Європі та США, гальмує «Укренерго» - «Енергоатом»

Енергоатом
УНІАН
14.08.2019
У НАЕК «Енергоатом» висловили подив, що державна компанія – оператор магістральних мереж виступає проти відновлення магістральної мережі між Україною та Польщею, натомість лобіює вставки постійного струму (ВПС), які будуть зводитися близько 3 років.
Проект «Енергетичний міст «Україна – ЄС» відповідає не лише інтересам української держави, але і Європейського Союзу, та у повній мірі корелюється з намірами України синхронізувати свою об’єднану енергосистему з європейською. Саме тому проект енергомосту кардинально відрізняється за масштабом та очікуваними вигодами для держави від будівництва вставок постійного струму, які лобіює виконуючий обов’язки очільника Укренерго Всеволод Ковальчук.
Так прокоментували УНІАН у прес-службі НАЕК "Енергоатом" заяву Всеволода Ковальчука, що «будівництво Енергетичного мосту «Україна-ЄС» є недоцільним, оскільки несе ризики для енергосистеми України та не відповідає інтересам держави».
У НАЕК «Енергоатом» висловили подив, що державна компанія – оператор магістральних мереж виступає проти відновлення магістральної мережі між Україною та Польщею, натомість лобіює вставки постійного струму (ВПС), які будуть зводитися близько 3 років. «У липні Укренерго заявило, що повна синхронізація української ОЕС з ENTSO-E відбудеться у 2023 році. Водночас, повна синхронізація не потребує використання вставок постійного струму, відтак не є зрозумілим, навіщо Україні витрачати кошти на вставки постійного струму, які виконуватимуть свою функцію не більше року. Говорячи про спорудження ВПС, як про крок до синхронізації ОЕС України з ENTSO-E, в.о. очільника «Укренерго» забуває, що насправді їхнє будівництво виходить за рамки угоди з ENTSO-E.Угода була укладена в 2017 році і передбачала в якості першого етапу синхронізації саме розширення Бурштинського енергоострова завдяки реалізаціїпроекту енергетичного мосту, а не будівництво ВПС», - нагадали у прес-службі Енергоатома.
В компанії повідомили, що 9 серпня 2019 року комісія Міненерговугілля з питань проведення конкурсу з визначення приватного партнера для здійснення державно-приватного партнерства щодо проекту «Енергетичний міст «Україна – Європейський Союз» визначила переможцем конкурсу ТОВ «Юкрейн Пауер Брідж КомпаніЛімітед». «У консорціум, створений для реалізації проекту, входять компанії Westinghouse (США), французька державна компанія EDF (87% належить французькому уряду, найбільша енергетична компанія Європи), польській Polenergia International (компанія розвиває морську вітрову енергію, торгує газом та електроенергією в Центральній Європі), угорській MVM (національна енергетична компанія, 100% державної власності). Укренерго не може не знати склад консорціуму, оскільки його спеціалісти були залучені до роботи конкурсної комісії в якості експертів. А відтак заява виконуючого обов’язки голови Укренерго, що з боку Європи за проектом стоїть «одна приватна компанія», є свідомою маніпуляцією», - зазначили в Енергоатомі.
В прес-службі Компанії також нагадали, що у 2015 році Енергоатом разом з Укренерго та PolenergiaInternational підписали Меморандум щодо реалізації проекту «Енергетичний міст Україна – Європейський Союз». «Цей проект отримав високу оцінку під час його презентації в Європарламенті, а також у Атлатничній Раді (аналітичний центр, неурядова організація США, котра переважно займається міжнародними відносинами атлантичної спільноти). Як зазначали торік аналітики Атлантичної ради, «у своїй суті "Енергетичний міст Україна-ЄС" спирається на проект Європейського банку реконструкції та розвитку з модернізації українських мереж передачі електроенергії для її подальшої синхронізації з європейською енергосистемою ENTSO-E. Україна має потенціал для підключення до мереж Євросоюзу та його ринку електроенергії, вона може стати надійним експортером електроенергії для Європи. Енергоміст дозволить забезпечити постачання електроенергії з Хмельницької АЕС до Польщі по наявних лініях електропередач, що допомогло б знизити залежність Європи від Росії в енергетичній сфері. На додаток до об'єднання газових мереж, "Енергетичний міст Україна-ЄС" являє собою ще одну можливість посилити зв'язки ЄС і України у сфері електричної енергії», - підкреслюють в Енергоатомі.
Підсумовуючи в прес-службі Компанії нагадали, що для реалізації проекту необхідно відновити роботу існуючої ПЛ 750 кВ «Хмельницька АЕС - Жешув»; радіально приєднати дві існуючі ПЛ 750 кВ енергосистеми України: «Хмельницька АЕС - Жешув» та «Хмельницька АЕС - ПС Західноукраїнська - Альбертирша» до «Бурштинського енергоострова», що дозволить збільшити пропускну спроможність системи; синхронізувати енергоблок № 2 Хмельницької АЕС (1000 МВт) з розширеним «Бурштинськименергоостровом», що дозволить збільшити генеруючу потужність системи. «Сьогодні Росія, використовуючи експортне електричне з’єднання Польщі, що фінансується за рахунок ЄС, та гібридну електричну систему Литви має всі шанси, починаючи з 2020-го року стати ключовим гравцем у регіоні після введення в експлуатацію білоруської АЕС Островець потужністю 2400 МВт, яке відбудеться восени 2019 року. Запобігти такому сценарію, а відтак і не допустити поглиблення енергетичної залежності ЄС від РФ, має своєчасне введення в роботу Енергетичного мосту», - переконані в Енергоатомі. Довідка. Проект «Енергетичний міст України-Європейський Союз» передбачає інвестиції в ремонт лінії 750 кВ Хмельницька – Жешув, яка з'єднує Хмельницьку АЕС з Польщею, у підвищення потужності АЕС. Нагадаємо, проект «Енергоміст«Україна – ЄС» є першим проектом державно-приватного партнерства, який передбачає інтеграцію об'єднаної енергетичної системи України з європейською енергосистемою. Залучені за рахунок експорту з другого блоку ХАЕС кошти дають фінансовий інструмент для добудови відразу двох енергоблоків ХАЕС, що оцінюється сьогодні у суму близько $3,5 млрд. Для порівняння: будівництво «з нуля» одного атомного енергоблока у світі коштує щонайменше $7 млрд. 

Читай також

Архів