Новий ринок електроенергії повинен стати конкурентним для всіх без винятку - Український ядерний форум

В Асоціації «Український ядерний форум» впевнені, що спроби штучного стримування конкуренції, «ручного» регулювання ринкових механізмів неминуче призведуть до негативних наслідків - підвищення цін на електроенергію, зниження конкурентоспроможності вітчизняної продукції.
Асоціація УЯФ закликає Уряд, НКРЕКП та Верховну Раду України створювати недискримінаційні умови на ринку електроенергії для добросовісної конкуренції всіх суб’єктів ринку без обмежень та виключень, оскільки саме конкуренція є головним чинником, що забезпечить найнижчі ціни на електроенергію для населення та промисловості. Про це йдеться в позиційному документі «Українського ядерного форуму». У тексті документа підкреслюється, що реальна конкуренція на ринку електроенергії відповідає корінним інтересам всього суспільства, піде на користь українській економіці і буде сприяти сталому розвитку енергетики і економіки України. «Електроенергія - один з найпоширеніших соціально-значущих товарів сучасного суспільства, тому споживачі мають право очікувати, що держава вживатиме всіх необхідних заходів для того, щоб ціни на неї підтримувалися на якомога нижчому економічно-обґрунтованому рівні», - переконані в УЯФ.  
Разом з тим, Асоціація висловлює стурбованість щодо окремих рішень, які супроводжують впровадження нової моделі ринку. «Спостерігаючи процес прийняття та підготовки рішень, що супроводжують  впровадження нової моделі ринку,  Асоціація УЯФ вважає за необхідне висловити свою стурбованість у зв’язку з тим, що ці рішення носять дискримінаційний характер для окремих суб’єктів ринку та  протирічать принципам вільної конкуренції та світовій ринковій практиці. Зазначимо, що закон «Про ринок електроенергії» вже частково передбачає обмеження конкуренції для суб’єкта господарювання, що здійснює виробництво електроенергії на атомних електростанціях, а саме – на перехідний період НАЕК «Енергоатом» повинен викупати весь обсяг електроенергії за «зеленим тарифом».  За оцінками фахівців, тільки в 2019 році цей обсяг перевищує 16 млрд. грн. Між тим, за підсумками 2018 НАЕК «Енергоатом» до Енергоринку відпущено 79,609 млрд кВт/год електроенергії  на суму 52,682 млрд грн (з ПДВ)», - уточнюється в документі УЯФ. 
В ньому також підкреслюється, що в експертному середовищі і ЗМІ активно обговорюється рішення, що готується Міненерговугілля України та НКРЕКП стосовно покладання спеціальних обов’язків для забезпечення загальносуспільного інтересу із доступності електричної енергії для побутових споживачів на державну компанію НАЕК «Енергоатом». «За оцінками НКРЕКП, обсяг виконання таких обов’язків складає близько 66,4 млрд грн (обсяг дотаційних сертифікатів за 2018 рік  - 55 млрд.грн), що разом зі спеціальними обов’язками з викупу всієї «зеленої» електроенергії НАЕК «Енергоатом» перевищить суму у 82 млрд грн. Таке рішення містить у собі наступні ризики для НАЕК «Енергоатом»: 1) недостатність коштів для покриття виробничих та експлуатаційних витрат; 2) відсутність коштів для виконання програм підвищення ядерної та радіаційної безпеки АЕС відповідно до міжнародних зобов’язань України в рамках Конвенції про ядерну безпеку та Об’єднану конвенцію про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та безпеку поводження з радіоактивними відходами; 3) відсутність коштів для реалізації продовження терміну експлуатації діючих енергоблоків поза проектний строк, інфраструктурних проектів», - пояснюють в УЯФ. 
В Асоціації впевнені, що реалізація запропонованого механізму покладання спеціальних обов’язків на НАЕК «Енергоатом» призведе до банкрутства не тільки оператора всіх АЕС України - НАЕК «Енергоатом», але й всієї вітчизняної ядерної промисловості.
Також відзначається, що у світі не використовується модель покладання спецобов’язків на гравців ринку, які працюють в конкурентному сегменті ринку. Як правило, використовується практика забезпечення таких спецобов’язків  операторами мереж  через їх тарифи.
«Асоціація УЯФ вважає, що  на перехідний період варто застосовувати інший варіант: пропорційна участь не тільки «Енергоатома», але й інших учасників ринку, зокрема, оператора системи передачі та операторів систем розподілу, в питанні покладення спеціальних обов’язків»  - підкреслюється в позиційному документі Українського ядерного форуму. Як повідомляв УНІАН, наприкінці березня цього року президент "Енергоатому" Юрій Недашковський розкритикував пропозицію НКРЕКП покласти на компанію компенсацію різниці між ринковою та регульованої ціною електроенергії для населення. 

Довідка УНІАН. «Енергоатом» у 2018 році збільшив чистий прибуток на 21% - до 4,631 млрд грн, тоді як 2017 рік підприємство завершило з чистим прибутком 3,822 млрд грн. Держпідприємство «НАЕК «Енергоатом» - найбільший виробник електроенергії в Україні з часткою сукупного виробництва понад 50% у загальному обсязі виробництва електроенергії України. На «Енергоатом» покладено функції експлуатуючої організації, яка відповідає за безпеку експлуатації всіх АЕС країни. За встановленої потужності ядерних енергоблоків Україна посідає сьоме місце в світі. Всі реактори типу ВВЕР. В Україні діють 4 атомні електростанції з 15 енергоблоками, одна з яких - Запорізька АЕС з 6 енергоблоків загальною потужністю 6000 МВт є найбільшою в Європі. 

Подробиці читайте на УНІАН

Читай також

Архів