Гендиректор Турбоатома Віктор Суботін - про шляхи збереження і розвитку найбільших підприємств українського енергомашинобудування

Джерело інформації: АТ Турбоатом, 09.09.2021
Кабінет міністрів України наприкінці серпня погодив приєднання АТ "Завод "Електроважмаш" до АТ "Турбоатом". Про те, як з'явилася ця ідея та як відбувається об'єднання, розповів генеральний директор АТ "Турбоатом" Віктор Суботін в ефірі програми "Сьогодні. Головне".

Про те, коли та як народилася ідея об'єднання "Турбоатома" і "Електроважмашу"

Ця ідея народилася півтора року тому на нараді у Президента України після пуску третього гідроагрегата Дністровської гідроакумулювальної станції. Після процедури пуску ми доповідали на нараді про спільну роботу з "Електроважмашем". Тоді ще обговорювалося питання можливої приватизації цього підприємства. Ми озвучили президенту нашу думку, що не можна залишити "Турбоатом" у держвласності, а "Електроважмаш" - приватизувати. Річ у тім, що у нас - єдиний замовник, єдиний ринок. Нікому не потрібна турбіна без генератора і навпаки. У 1934 році нинішній "Турбоатом" був створений як турбогенераторний завод. Генератори перевели на "Електроважмаш" тільки в 1946-му. Ці заводи історично пов'язані, працівники добре знають один одного. Тому ми маємо бути разом.
Спочатку розглядалися різні варіанти, в тому числі повернути на "Турбоатом" генераторне виробництво або ж взяти його в оренду. Але це половинчасті рішення. Коли їх запропонували президенту, він сказав, що це безперспективно, тому що фактично означає припинення роботи одного з заводів. Було поставлено завдання зберегти обидва підприємства і забезпечити їм загальну перспективу.
Президент дав доручення Кабміну і Фонду держмайна вивчити це питання і виробити рішення. Прем'єр-міністр України відвідав "Турбоатом" у серпні 2020 року, подивившись на ситуацію зсередини. Рішення було знайдено - об'єднати наші два заводи в один холдинг.
Окремо хочу сказати, що до цього Україна була єдиною державою, де турбіну робили на одному підприємстві, а генератори - на іншому. По всьому світу - не так: Siemens - це турбіна + генератор, Alstom, японці, китайці - те ж саме. Турбіна і генератор мають бути в одному холдингу.

Про причини об'єднання

На "Електроважмаші" в силу різних причин склалася непроста ситуація. Коли стало ясно, що на цьому підприємстві - проблеми, які в принципі ставлять під загрозу існування генераторного виробництва в Харкові, всі усвідомили відповідальність і вжили необхідних управлінських рішень, щоб не допустити зупинки цього заводу. Україна не може дозволити собі втратити одне з найбільших підприємств енергомашинобудування. Для президента це було складне, але дуже правильне рішення. Державне.
Про те, як просувається і коли завершиться процес об'єднання
Такого об'єднання в Україні ще не було. Це складний процес, який ми прописуємо, що називається, з коліс. Буде одна юридична особа, яке виникне шляхом приєднання "Електроважмашу" до "Турбоатому". При цьому залишаться два промислові майданчики, на яких будуть збережені всі технологічні процеси обох підприємств.
Процес об'єднання проходить під управлінням Фонду держмайна. Корпоратизація "Електроважмашу" вже проведена, причому в рекордно короткі терміни - менше ніж за три місяці. ФДМ, виконуючи доручення президента та рішення уряду, забезпечив швидку процедуру.
За підсумками дев'яти місяців будуть виведені балансові показники обох підприємств, і відбудеться об'єднання балансів за процедурою. Думаю, до середини листопада фактична процедура об'єднання буде завершена.

Про те, що зміниться на "Електроважмаші" після об'єднання

Після об'єднання відповідальність за результат роботи та фінансово-господарську діяльність буде лежати на дирекції об'єднаного підприємства.
Наскільки мені відомо, за підсумками першого півріччя кредиторська заборгованість на "Електроважмаші" більше дебіторської приблизно на 1,3 - 1,4 мільярда гривень. Це серйозні борги, які доведеться віддавати вже об'єднаному підприємству. Що робити? Треба вести переговори з постачальниками, кредиторами, щоб показати перспективу, яку буде мати об'єднане підприємство.
У нас є певні пропозиції щодо зміни структури "Електроважмашу". На "Турбоатомі" штатний розклад складено таким чином, що там немає людей, які дублюють один одного. На "Електроважмаші", на мій погляд, над цим ще можна попрацювати. Крім того, там є певний перекіс в сторону великої кількості інженерно-технічних працівників і малої кількості промисловців. Бачу, що є резерви по організації управлінської вертикалі. Ми передали свої пропозиції, колеги їх схвалили.
Ще один момент. У нас турбіни продають конструктори. Це складна техніка, і замовник має розуміти, що йому запропонують саме той продукт, який йому потрібен. Тільки конструктор може зробити оптимальну пропозицію. Вже потім економісти та маркетологи перетворять цю пропозицію у форму договору. Але саме конструктор може переконати замовника купити продукцію.
Ми понад 10 років тому об'єднали конструкторів та маркетологів в одну службу. На "Електроважмаші" конструктори підпорядковані головному інженеру, тому що це більш технічно, на їх погляд. Ми ж говоримо - немає, це ринок. Колеги в цілому згодні. Генеральний конструктор буде працювати у зв'язці з маркетингом.
Але, перш за все, треба запустити виробництво. Потрібні рентабельні контракти. Зарплати та інші накладні витрати повинні бути закладені в ціні. Проведемо управлінську реорганізацію, і завод запрацює. Управлінців можна скоротити вдвічі, але виробничників треба повертати на завод.

Про колектив та зарплати на "Електроважмаші"

У цілому, колектив там збережений. Зрозуміло, хто першочерговим чином має вийти в цех і чим буде займатися. Люди готові повернутися на завод, щоб виробляти продукцію.
Наскільки мені відомо, зараз на "Електроважмаші" є борг по зарплаті за липень. На "Турбоатомі" зарплатних боргів немає. Середня зарплата на "Турбоатомі" - 16 тисяч гривень, у наших колег - приблизно вдвічі менше, але там люди фактично отримують гроші за простій, у той час, як у нас - за роботу.
Щоб змінити цю ситуацію і платити людям за роботу, потрібні замовлення. Ми знаємо, що робити, і впевнені, що зможемо забезпечити завод замовленнями. Турбіна і генератори - це один замовник, наше завдання як турбіністів - підтягнути генераторників, й ми з цим впораємося. Скоро їдемо в Казахстан. Могли б їхати окремо, але вже, сподіваюся, поїдемо як одне підприємство.
У "Електроважмашу" є й інші напрямки роботи, наприклад, електромашини. Це їх експортна складова. Будемо виїжджати за кордон і заспокоювати потенційних замовників, що підприємство працює та йому можна довіряти.

Про фінансову ситуацію на "Турбоатомі"

Борг "Енергоатому" нашому підприємству збільшився і вже досяг 1,1 млрд гривень. Ми продовжуємо відвантажувати продукцію на атомні станції, тому що розуміємо відповідальність за введення блоків в експлуатацію напередодні осінньо-зимового періоду. 12 вересня буде введення чергового блоку-мільйонника, на якому ми повністю замінили конденсатор. Вартість цього - майже 500 мільйонів, але ми не отримали жодної копійки авансу та нічого не отримали за графіком погашення. Відвантажуючи продукцію, ми збільшуємо борги "Енергоатому".
Ми пропонуємо їм підписати графік погашення, але це нам поки теж не вдалося. В "Енергоатому" пояснення просте: їм винні мільярди з енергоринку, вони їх не отримують, і вони не мають чим з нами розрахуватися. Тому постачальники потрапляють в останню чергу на оплати. Перекоси, м'яко кажучи, присутні.
Зазначу, що у відповідь на наше звернення до Фонду держмайна Кабмін прийняв рішення, і в п'ятницю буде нарада у прем'єр-міністра по роботі "Турбоатома", "Електроважмашу" і дебіторів-замовників для забезпечення розрахунків, перш за все - з "Турбоатомом". Цей грошовий ресурс, який нам винні, необхідний на два колективи в рамках об'єднаного підприємства. Сподіваємося, будуть реальні зрушення, і з нами почнуть розраховуватися.
Паралельно ми працюємо з державними банками з проханням видати нам кредит для стабілізації фінансового становища вже об'єднаного підприємства. Минулого тижня кредитний комітет "Ексімбанку" прийняв рішення підтримати нас кредитною лінією в 150 мільйонів гривень під об'єднану компанію. Це дасть можливість на кілька місяців стабілізувати ситуацію. Сподіваємося, "Енергоатом" почне розраховуватися, і ми спокійно пройдемо етап об'єднання.
У "Турбоатома" дебіторська заборгованість вище кредиторської приблизно на 1,3 мільярда гривень. Це той потенціал, який є у нашого заводу. Він дозволить збалансувати ситуацію в об'єднаному підприємстві. Але ситуація непроста. Ми розуміємо, що треба робити. Треба домовитися, щоб нам заплатили за виконаними контрактами. Якщо це станеться, то нове підприємство буде працювати стабільно.

Про нову назву "Українські енергетичні машини"

Нове підприємство буде виробляти не тільки турбіни, а й генератори та іншу продукцію, наявну в номенклатурі сьогоднішнього "Електроважмашу". "Енергетичні машини" - це назва, яка об'єднує весь спектр продукції, що буде відвантажена вже від українського енергетичного машинобудівного холдингу.
Зміни назви ми не боїмося. І "Турбоатом", і "Електроважмаш" виготовляють штучну продукцію під конкретного замовника. Цикл виготовлення наших турбін і генераторів - місяці, а іноді й роки. Ми знаємо кожного чинного і потенційного замовника, він знає нас. З нами працюють не тому, що у нас гарна назва, а тому, що ми - серйозні виробники, і наша продукція задовольняє потреби замовників.
Держава прийняла рішення. По суті, це рішення правильне. А його реалізація - це робота і відповідальність, яку несуть керівники держпідприємств, і вони мають знаходити рішення. І ці рішення будуть знайдені, в цьому є впевненість. 

Читай також

Архів