ЗМІ про Міжнародну конференцію "Ринок електроенергії в Україні і атомна енергетика: Шлях до стабільного розвитку чи деградація"

Енергоатом розробляє програму продовження роботи енергоблоків на 30 років - Недашковський

Укрінформ, 10.12.2019
Центр досліджень енергетики, 04.12.2019 
ДП "НАЕК "Енергоатом" починає програму 60+, яка передбачає дослідження можливості продовження строку експлуатації атомних енергоблоків на 30 років.
Про це на пресконференції сказав президент асоціації "Український ядерний форум" Юрій Недашковський, повідомляє кореспондент Укрінформу.
"Можна зробити програму 30-річного продовження, у світі усе для цього є. Ми уже розпочали спільно з НАН України програму 60+. Ми беремо в оренду дослідницький реактор у Київському інституті ядерних досліджень, нові гарячі камери. Наш парк реакторів можна точно продовжити 20, а можливо - на 30 і більше років", - сказав Недашковський.
Він відзначив, що вартість кіловат-години встановленої потужності нового блоку становила б 4800 євро.
"У Європі вартість кіловат-години встановленої потужності продовжених блоків від 400 до 800 євро. У нас ця цифра нижча. Ми чітко порахували по продовженим блокам - 300 євро", - зауважив Недашковський. 

«Енергоатом» змінив графік ремонтів через прогноз на весняні обмеження

Українська Енергетика, 04.12.2019 
РБК-Украина
Энергореформа, 04.12.2019 
Интерфакс-Украина, 05.12.2019
Навесні 2-3 блоки "Енергоатом" потужністю 1000 МВт можуть обмежити через "зелену" генерацію
ДП "НАЕК "Енергоатом" змінив графік ремонтної кампанії енергоблоків, оскільки навесні очікується значне обмеження виробітки атомної генерації. Про це на прес-конференції сказав президент асоціації "Український ядерний форум" Юрій Недашковський, повідомляє "Українська енергетика".
"Укренерго" давало інформацію, що є 3000 МВт "зеленої" генерації. Це не означає, що вони стільки генерують, але ми вже у цьому році відчули обмеження. У наступному році має бути уже 4000 МВт. Це буде достатньо суттєве обмеження атомної генерації. Ми маємо попередження від "Укренерго", що весну будемо проходити із суттєвими диспетчерськими обмеженнями", - сказав Недашковський.
На його думку, обмеження можуть сягати 2000-3000 МВт.
"Ми переробили ремонтну кампанію, щоб більше блоків увійшли в ремонт на цей період, коли нас можуть обмежувати. Готуємося до цієї неприємної ситуації", - додав Недашковський.
Нагадаємо, раніше НЕК "Укренерго" заявило, що обсяг "зелених" джерел енергії у енергосистемі став настільки великим, що з весни, аби збалансувати систему, компанія буде примусово обмежувати за диспетчерською командою або атомну генерацію, або "зелених" виробників.

Кабмін може змінити механізм PSO на ринку електроенергії, - "Енергоатом"

ExPro
04.12.2019 
Документ буде передбачати усунення з PSO операторів систем розподілу та оператора системи передачі
Кабінет міністрів на сьогоднішньому засіданні може ухвалити постанову "Про внесення змін до Положення про покладення спеціальних зобов'язань на учасників ринку електроенергії для забезпечення суспільних інтересів у процесі функціонування ринку електроенергії", яким встановлюються умови формування спеціальної, нижче, ніж для промислових споживачів, ціни для населення. Про це повідомив директор "Енергоатом-Трейдинг" (ДП "Енергоатом") Сергій Бедін на міжнародній конференції "Ринок електроенергії в Україні і атомна енергетика: Шлях до стабільного розвитку або деградація", передає кореспондент 112.ua.
"Сьогодні на засіданні Кабміну цей документ буде ухвалюватися. Розглядався він на попередньому Кабміні, сьогодні буде ухвалюватися в тій редакції, якою ми володіємо", - сказав Бедін.
За його словами, зокрема, документ буде передбачати усунення з PSO операторів систем розподілу та оператора системи передачі ("Укренерго"): їх зобов'яжуть купувати втрати (електроенергію для заповнення технологічних втрат у мережах) на вільному ринку, що дасть збільшення попиту в сегменті на добу вперед.
"Гарантований покупець зможе подавати цінові заявки вище покупної вартості, а саме – ніч близько 85% обмеженої ціни (price cap – встановлюються НКРЕКП) і 55% денних. Це призведе до помірнішого ціноутворення на ринку на добу вперед, ми очікуємо, що не буде таких цін, які пробивають черговий раз дно і зараз перебувають на рівні значно нижчому, ніж паливна складова у ТЕС. Чекаємо на такі хороші зміни", - сказав Бедін.
Інших деталей очікуваних змін він не повідомив.
Раніше міністр енергетики і навколишнього середовища Олексій Оржель, представляючи проект пріоритетних завдань Міністерства To do list, розповів, що у 2020 році на повне скасування спеціальних цін (нижче цін для промисловості – ПСО) для населення чекати не варто, але Міністерство енергетики та навколишнього середовища має намір рухатися в напрямку зменшення сегменту. Зокрема, ціни можуть вирости для тих побутових споживачів, які споживають найбільше електроенергії.

Вадим Улида: Государство должно вывести "перекрестное субсидирование" за пределы электроэнергетического рынка

04.12.2019 
Государство должно вывести "перекрестное субсидирование" за пределы электроэнергетического рынка, чтобы он стал конкурентным, как это и задумывалось изначально при принятии соответствующего закона, считает глава ООО "Укрэнергоаудит" и экс-заместитель министра энергетики и угольной промышленности Вадим Улида, передает Энергореформа.
"Перекрестное субсидирование и отсутствие конкуренции – это системные проблемы, которые завалили прошлый рынок, и остаются нерешенными в этой модели", - сказал он в ходе прошедшей в Киеве в среду конференции "Рынок электроэнергетики в Украине и атомная энергетика".
По его словам, сегодня, как и при прошлой модели единого оптового покупателя, на рынке происходит конкуренция только между представителями тепловой угольной генерации.
"К чему это привело? Конкуренции среди видов топлива нет, стимулов для развития эффективных генераций нет. Административное регулирование цен приводит к искривлению ценовых сигналов как с точки зрения инвестиций, так и с точки зрения энергопотребления", - подчеркнул Улида.
Экс-замминистра отметил, что если государство не видит возможности отменить систему спецобязательств, в настоящее время возложенную на государственные НАЭК "Энергоатом" и ЧАО "Укргидроэнерго", оно, хотя бы, должно вынести "перекрестное субсидирование" за пределы рынка, оказывая адресную поддержку малоимущим потребителям.
"Источником необходимых бюджетных средств может быть прибыль государственных компаний, тех же атомных или гидроэлектростанций, которые должны свободно торговать на рынке, зарабатывать деньги, получать прибыль и часть ее отдавать акционеру в лице государства. Источником может быть дополнительный налог на участников в виде экологического налога или акциза. Главное – это вывести за пределы рынка эту ношу, поскольку разные цены для производителей отнимают стимулы для развития отрасли", - пояснил он.
"Без решения этого вопроса любая реформа повторит судьбу неудавшихся предыдущих", - резюмировал Улида.
Как сообщалось, в Украине с 1 июля 2019 года запущен новый оптовый рынок э/э, предполагающий переход от работы по модели единого покупателя к конкурентному механизму. Он предусматривает двусторонние договора (ДД) между производителями и крупными потребителями, поставщиками, балансирующий рынок (где рассчитывается разница между прогнозным и фактическим объемом потребления и его стоимость), рынок "на сутки вперед" (РСВ), внутрисуточный рынок (ВСР, на нем закупается э/э на ближайшие часы) и рынок вспомогательных услуг.
Кабинет министров постановлением №483 от 5 июня 2019 года возложил механизм спецобязательств (PSO, Public Service Obligation) по поставке э/э для нужд населения и компенсации потери в сетях с 1 июля 2019 года до 31 декабря 2020 года на государственные энергогенерирующие компании НАЭК "Энергоатом", ЧАО "Укргидроэнерго".
На сегодня доля продажи произведенной НАЭК "Энергоатом" э/э по прямым договорам госпредприятию "Гарантированный покупатель" по ПСО составляет 90%, "Укргидроэнерго" – 35%.
В начале сентября Энергетическое сообщество (Energy Community) заявило, что поэтапная отмена механизма публичных специальных обязательств (PSO, public service obligations) и ценовых ограничений (price caps) на новом оптовом рынке электроэнергии должна рассматриваться регулятором и новым составом Кабинета министров Украины в качестве высокоприоритетной задачи.
В организации подчеркнули, что принятый правительством прежнего состава механизм спецобязательств был разработан без консультаций с Энергосообществом.

Недашковський виступає за удосконалення механізму спецзобов'язань для «Енергоатому»

Интерфакс-Украина
РБК-Україна
Gottstat
 
05.12.2019
 
Механізм покладених на НАЕК "Енергоатом" спецзобов'язань на електроенергетичному ринку України потребує вдосконалення.
Про це заявив під час минулої в Києві конференції "Ринок електроенергетики в Україні і атомна енергетика" президент асоціації "Український ядерний форум", екс-глава компанії Юрій Недашковський.
"Механізм повинен бути вдосконалений таким чином, щоб, з одного боку, не шокувати економіку і населення України, з іншого - дати можливість "Енергоатому" працювати за економічно обґрунтованими цінами, реалізовувати свої інвестиційні програми і планувати своє майбутнє", - сказав він.
Недашковський нагадав, що на сьогодні фактична ціна для компанії за відпуск електроенергії впала нижче собівартості її виробництва, оскільки в діючому механізмі ПСО для "Енергоатому" забули врахувати податки і плату за диспетчеризацію.
За його словами, компанії подала на розгляд Кабінету міністрів свої пропозиції для виправлення ситуації і чекає прийняття необхідних рішень.
У свою чергу завідувач відділу енергетичної та техногенної безпеки Національного інституту стратегічних досліджень (НІСД) Олександр Суходоля зазначив, що держава має заохочувати підконтрольні йому компанії заробляти прибуток, а не перешкоджати їх розвитку.
"Компанія повинна більш чітко виявляти свою позицію, що вона є суб'єктом господарювання, завданням якого є отримання прибутку, а не бути окремою гілкою влади для надання популістськи підтримуваних функцій і послуг ", - сказав він.
На його думку, держава повинна чітко сформулювати свою позицію щодо розвитку атомної енергетики.
Суходоля нагадав, що атомна генерація, яка виробляє понад 50% від загального обсягу виробництва електроенергії в країні, відіграє значну роль в її енергобезпеці. У той же час прийняте на законодавчому рівні рішення про запровадження відкритого і конкурентного ринку спотворено покладанням спецзобов'язань на підконтрольні державі атомну і гідрогенерації.
Як повідомляло агентство, в Україні з 1 липня 2019 року запущено новий оптовий ринок е/е, що передбачає перехід від роботи з моделі єдиного покупця до конкурентного механізму.
Він передбачає двосторонні договори між виробниками і великими споживачами, постачальниками, балансуючий ринок, ринок "на добу вперед", внутрішньодобовий ринок і ринок допоміжних послуг.
Кабінет міністрів поклав механізм спецзобов'язань з постачання е/е для потреб населення та компенсації втрати в мережах з 1 липня 2019 року до 31 грудня 2020 року на державні енергогенеруючі компанії "Енергоатом" і "Укргідроенерго".
На сьогодні частка продажу виробленої "Енергоатом" е/е за прямими договорами держпідприємству "Гарантований покупець" за ПСО становить 90%, "Укргідроенерго" – 35%.

«Энергоатом» в 2020 году планирует направить в ЦХОЯТ топливо из 3 блоков АЭС

ЭлектроВести
05.12.2019 
НАЭК "Энергоатом" в 2020 году планирует направить в Централизованное хранилище отработавшего ядерного топлива (ЦХОЯТ) топливо с трех блоков АЭС, сообщил президент ассоциации "Украинский ядерный форум", экс-глава компании Юрий Недашковский, передает Энергореформа.
"Планирует в следующем году поставить на площадку ЦХОЯТ топливо из трех блоков", - сказал он журналистам в четверг.
По его словам, сооружение ЦХОЯТ идет по графику. В первом-начале второго квартала 2020 года должны быть завершены строительно-монтажные работы, начаты пуско-наладочные, которые будут завершены летом.
Как сообщалось, начатое в ноябре 2017 года строительство ЦХОЯТ позволит "Энергоатому" значительно сократить расходы, связанные с обращением с ОЯТ, которое в настоящее время большей частью вывозится на временное хранение и переработку в РФ. При этом все оставшиеся после переработки высокоактивные радиоактивные отходы россияне вернут Украине.
Услугами российских компаний по хранению ОЯТ не пользуется лишь Запорожская АЭС, отработавшее топливо которой хранится в пристанционном хранилище сухого контейнерного типа (СХОЯТ), введенном в эксплуатацию в 2001 году.
Введение в эксплуатацию ЦХОЯТ устранит необходимость вывоза ОЯТ в Россию, что позволит экономить $130-150 млн в год. Кроме того, уход от зависимости хранения ОЯТ в РФ также усилит энергобезопасность Украины. Так, в начале 90-х Россия три года не принимала украинское ОЯТ, и украинские АЭС находились на грани остановки из-за переполненных хранилищ в приреакторных бассейнах.
"Энергоатом" является оператором всех четырех действующих АЭС Украины. Эксплуатирует 15 энергоблоков, оснащенных водо-водяными энергетическими реакторами общей установленной электрической мощностью 13,835 ГВт.

Енергоатом розробляє програму продовження роботи енергоблоків на 30 років — Недашковський

Юж-Ньюс
05.12.2019 
ДП «НАЕК «Енергоатом» починає програму 60+, яка передбачає дослідження можливості продовження строку експлуатації атомних енергоблоків на 30 років.
Про це на пресконференції сказав президент асоціації «Український ядерний форум» Юрій Недашковський, повідомляє кореспондент Укрінформу.
«Можна зробити програму 30-річного продовження, у світі усе для цього є. Ми уже розпочали спільно з НАН України програму 60+. Ми беремо в оренду дослідницький реактор у Київському інституті ядерних досліджень, нові гарячі камери. Наш парк реакторів можна точно продовжити 20, а можливо — на 30 і більше років», — сказав Недашковський.
Він відзначив, що вартість кіловат-години встановленої потужності нового блоку становила б 4800 євро.
«У Європі вартість кіловат-години встановленої потужності продовжених блоків від 400 до 800 євро. У нас ця цифра нижча. Ми чітко порахували по продовженим блокам — 300 євро», — зауважив Недашковський.

Юрій Недашковський: Ситуацію на спотвореному енергоринку треба терміново виправляти

05.12.2019 
Міжнародна конференція «Ринок електроенергії в Україні та атомна енергетика: шлях до сталого розвитку чи деградація» відбулася 4 грудня 2019 р. та була організована Асоціацією «Український ядерний форум» та ГО «Українське ядерне товариство».
Представникам державного та приватного секторів України, провідним вітчизняним та закордонним компаніям, неурядовим і науковим організаціям, експертному середовищу та ЗМІ надано можливість взяти участь у відкритих дискусіях під час наступних тематичних засідань:
Створення конкурентного ринку електроенергії – цілі та реалії;
Український енергоринок – ризики та можливості для інвестицій в ядерній галузі.
Відкриваючи Міжнародну конференцію Юрій Недашковський, президент Асоціації «Український ядерний форум» зазначив: «Сьогодні ми фахово проаналізуємо ситуацію, у якій опинилася атомна енергетика в умовах спотвореної окремими рішеннями державних органів нової моделі ринку електричної енергії України, на який ми покладали великі надії».
Він підкреслив, що нова модель ринку в цілому все ж таки відповідала фінансовим сподіванням Енергоатома. «На жаль у подальшому популізм переміг здоровий глузд та економічні розрахунки. І замість змін спрямованих на усунення виявлених недоліків діючої схеми ПСО у серпні, фактично в останні дні роботи попереднього уряду, під шаленим політичним тиском, під галас, що економіка гине, Енергоатом зобов’язали продавати вже 90% електроенергії у рамках ПСО. Продавати за ціною, яка фактично є нижчою за собівартість виробництва електроенергії на АЕС, оскільки вона не враховує ні акциз, ні плату за диспетчеризацію, що до речі суперечить вимогам закону про те, що реалізація електроенергії для виконання спеціальних обов’язків має здійснюватися за економічно обґрунтованою ціною», - підкреслив очільник УЯФ.
На його переконання, питання щодо того, чому усі біди вітчизняної економіки, як і всі прорахунки наших урядів, мають компенсуватись за рахунок Енергоатома – є риторичним. «Але ж наявний механізм не вирішує і питання економічно прийнятної ціни для промислових споживачів, оскільки Енергоатом зі своєю доступною ціною усунений з ринку двосторонніх договорів. Конкуренція на ринку стає спотвореною, створено можливості для цінових зловживань окремими учасниками ринку, а державні Енергоатом та Укргідроенерго, як завжди поставлені у дискримінаційні умови, порівняно з іншими учасниками ринку, що протирічить директивам європейського парламенту, на це вказували і директор секретаріату Енергетичного співтовариства ЄС Януш Копач, і Антимонопольний комітет Укрваїни. Ситуація ще більш ускладнилася з відкриттям імпорту електроенергії з Білорусі та РФ за демпінговими цінами, що повністю витіснило Енергоатом з ринку на добу наперед. Відновились і давно забуті диспетчерські обмеження, і на сьогодні на ранок ми маємо диспетчерське обмеження у 300 МВт – розвантажені енергоблоки №4 та №5 Запорізької АЕС. Зрозуміло, що за таких умов повністю нівельовано переваги конкурентного ринку. Цілком зрозуміло що ситуацію треба терміново виправляти», - наголошує Юрій Недашковський.
За п’ять місяців, що працює нова модель ринку електроенергії, вже можна аналізувати та обговорювати те, що вона несе для ядерної енергетики, визначити переваги та ризики, та шукати шляхи виправлення ситуації на ринку.
Учасники Міжнародної конференції зазначали, НАЕК «Енергоатом» підтримувала вчасне впровадження нової моделі ринку електроенергії та покладала великі надії на новий ринок, готувалися до початку його роботи заздалегідь. Завчасно було створено відокремлений підрозділ «Енергоатом-трейдинг». 
Причини позитивних очікувань щодо нового ринку прості. По-перше, нарощення боргів перед Компанією від ДП «Енергоринок» з початком 2019, по-друге, втома від безнадійної боротьби за підвищення дефіцитного тарифу з НКРЕКП, яка не реагувала та відхиляла всі наші аргументи, не брала до уваги затвердженні урядом програми. Якщо б існуюча на червень 2019 року ситуація не змінилася, то наприкінці 2019 року фінансові результати компанії були б жахливі. 
Але 5 липня 2019 року була прийнята постанова КМУ про покладання спеціальних обов’язків на НАЕК «Енергоатом». Через короткий проміжок часу обсяг ПСО був збільшений удвічі та досяг 90% від виробленої Компанією електроенергії. Підкреслюємо, що якщо перший проект постанови був узгоджений з НАЕК «Енергоатом», а обсяг ПСО складав 60%, то наступні не тільки не узгоджувалися з Енергоатомом, але й з Секретаріатом Енергетичного співтовариства, як того вимагає Закон «Про ринок електроенергії». Тобто, уряд зобов’язав Енергоатом продавати 90% виробленої ним електроенергії держпідприємству «Гарантований покупець» за встановленою урядом ціною – значно нижчою за ту, за якою електроенергію продають їхні конкуренти.
Таке урядове рішення створило більш ніж реальну загрозу настання кількох, м’яко кажучи, поганих наслідків:
подорожчання електроенергії для промислових споживачів;
створення дискримінаційних умов діяльності ДП «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго»;
спотворення та обмеження конкуренції на енергетичному ринку;
надання можливості для цінових зловживань окремим учасникам ринку.
Директор Секретаріату Енергетичного співтовариства Януш Копач у листі зазначив:
«Крім того, накладення PSO лише на дві державних енергокомпанії (“Енергоатом” і “Укргідроенерго”) може призвести до дискримінації на ринку, оскільки якщо головною метою є перерозподіл непередбаченого прибутку, то його повинні вилучати у всіх, в тому числі і у приватних енергогенеруючих компаній – для цього, в першу чергу, потрібно об’єктивно оцінити, хто і скільки надприбутків отримає в новому ринку».
Однією з вимог до PSO, які виставляються Секретаріатом, є саме недискримінаційність:
«…держави-члени можуть покласти на електроенергетичні підприємства в цілях загального економічного інтересу зобов’язання щодо громадського обслуговування, які можуть стосуватися… ціни на постачання… Такі зобов’язання щодо громадського обслуговування повинні визначатися чітко, бути прозорими, недискримінаційними та контрольованими, а також мають гарантувати електроенергетичним підприємствам Співтовариства рівноправний доступ до національних споживачів»
(ч. 2 ст. 3 Директиви Європейського Парламенту та Ради 2009/72/ЄС  від 13 липня 2009 року про спільні правила внутрішнього ринку електроенергії та про скасування Директиви 2003/54/ЄС).
25 жовтня 2019 Антимонопольний комітет України оприлюднив свою офіційну позицію за підсумками роботи ринку електроенергії за 4 місяці. Зокрема, АМКУ рекомендував Міністерству енергетики та захисту довкілля здійснити певні заходи щодо внесення змін до цієї урядової Постанови 483. 
У рамках ПСО ціна на відпуск електроенергії для Енергоатома опустилась вже нижче собівартості її виробництва, затвердженої у фінплані Енергоатома на поточний рік. Адже у механізмі ПСО для Енергоатома чомусь забули врахувати податки і плату за диспетчеризацію, внаслідок чого фактична ціна для Компанії за відпуск електроенергії впала нижче собівартості її виробництва. Фіксована ціна для Енергоатома має бути підвищена з 56,67 коп за 1 кВт-год до 59 коп за 1 кВт-год, аби вартість електроенергії АЕС вийшла на економічно обґрунтований рівень. Однак Енергоатом в таких умовах не тільки продовжує працювати, виробляючи безвуглецеву електроенергію, але й проводить заходи з модернізації, які кредитуються ЄБРР, продовжує ресурс енергоблоків та виконує інвестиційні програми.
Ситуація ускладнилася з відкриттям імпорту електроенергії із Білорусі та РФ за двосторонніми договорами. Імпортна електроенергія за демпінговими цінами витіснила НАЕК «Енергоатом» із ринку на добу наперед. Почалися диспетчерські обмеження.
Проблеми нового ринку, зокрема, з прийняттям кожного закону зі змінами до закону Про ринок електроенергії (як, наприклад реєстр. № 2233, яким пропонується продовжити встановлення прайс-кепів до 2023 року), нагромаджуються.
НАЕК «Енергоатом» підготував низку пропозицій щодо виправлення ситуації на ринку електричної енергії, серед яких:
  • зменшити обсяг ПСО для НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго», виключивши із ПСО обсяги електроенергії для Операторів систем розподілення та Системного оператора;
  • Усунути кейс з низьким тарифом до 100 кВт-год для населення та запровадити програму компенсації підвищення ціни на електроенергію для вразливих категорій населення. Розробити та прийняти стратегію поступового скорочення та ліквідації ПСО;
  • внести зміни до Правил ринку в частині посилення відповідальності учасників за свої небаланси (шляхом зміни формули ціни за небаланс);
  • збільшити тариф «Енергоатом» на електроенергію для ПСО з врахуванням акцизу та оплату диспетчеризації;
  • внести зміни до Податкового кодексу в частині уникнення не обґрунтованого додаткового податкового навантаження на виконувачів ПСО на ринку електроенергії, та визначення платників акцизу на електроенергію не виробників, а інших суб’єктів ринку, наприклад Оператора системи передачі.
  • прийняти Закон України «Про погашення заборгованості за електроенергію, яка утворилася на оптовому ринку електроенергії». 
Довідково. Комітет ВР з ТЕК підтримав 30.11.2019 пропозицію НАЕК «Енергоатом» щодо списання ДП «Енергоатом» дебіторської заборгованості ДП «Енергоринок», якому має передувати емісія ОВДП та внесення їх рішенням КМУ до Статутного фонду «Енергоатом». Врегулювання заборгованості перед державними банками-кредиторами має відбутися шляхом продажу зазначених ОВДП та погашення заборгованості за кредитами. Тобто, державні банки-кредитори отримують заміну активу у вигляді кредитів ДП НАЕК «Енергоатом» на актив у вигляді аналогічного обсягу ОВДП. Це дозволило б врегулювати майже половину всієї заборгованості в ОРЕ, збалансувавши фінансовий стан державних підприємств та зменшивши їх витрати на виплату відсотків.
  • терміново потребує розробки та прийняття цільовий довгостроковий механізм компенсації вартості електроенергії виробленої з відновлювальних джерел енергії, та цільовий механізм компенсації постачання електроенергії побутовим споживачам за регульованими тарифами.
Обговорення доповідей, що прозвучали під час конференції, проходили конструктивно та жваво.
Учасники запропонували низку конкретних кроків для виправлення ситуації на ринку електроенергії.  

Разумков Центр презентував зміни до моделі ринку електроенергії

05.12.2019 
 
Разумков Центр презентував зміни до моделі ринку електроенергії, які дозволять забезпечити конкуретноспроможність та прозорість утворення ціни.
З відповідною доповіддю на Міжнародній конференції «Ринок електроенергії в Україні та атомна енергетика: шлях до сталого розвитку чи деградація», яка проходила 04 грудня 2019 року, виступив директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.
Експерт відзначив на необхідності внесення Топ-10 змін до моделі ринку електроенергії:
Заборонити імпорт електроенергії з Росії та Білорусії та відкрити сегмент двосторонніх договорів для НАЕК «Енергоатом», збільшивши обсяги реалізації електроенергії у відкритий ринок з 10% до 35%.
Прийняти замість price-cap альтернативне обмеження — пікова ціна EPEX Spot.
Переглянути перелік учасників моделі ПСО.
Проаналізувати сценарії збільшення атомної генерації.
Для промислових підприємств, у собівартості яких електрична енергія складає від 25%, встановити спеціальні ціни, які не перевищують середньозважену ціну попередніх 6 місяців.
Впровадити стандартний біржовий інструмент — форвардні контракти.
Залишити дивіденди у розпорядженні державних підприємств з метою реалізації інвестиційних програм.
Розпочати поступове підвищення ціни на електроенергію для населення відповідно до ринкових індикативів.
Вдосконалити вторинне законодавство щодо проведення зелених аукціонів, в частині обмеження цін, що не перевищують європейські.
Провести аудит та вдосконалити функції ДП «Гарантований покупець» та постачальника універсальних послуг, відповідно до рекомендацій USAID та Енергетичного співтовариства.
«В умовах тривалої тарифної дискримінації Енергоатома, даній компанії вдалось під керівництвом Юрія Недашківського забезпечити стабільну роботу усіх виробничих і невиробничих об’єктів, а також диверсифікувати поставки ядерного палива. Тому немає жодних обєктивних підстав щодо звільнення Президента Енергоатоама», — підкреслив Омельченко.
Говорячи про виклики для ядерної енергетики в новій моделі ринку пан Омельченко виділив наступні складові: недоотримання ринкової ціни електроенергії через виробництво рівним графіком; підвищення собівартості електроенергії, зокрема через зростання відрахувань на виконання НАЕК «Енергоатом» положення про ПСО; скорочення доходу, зростання витрат та дефіцит коштів на виробничі потреби; формування неефективної стратегії розвитку оператора АЕС; політичний вплив на ядерну галузь.

РАЕС: У ході міжнародної конференції атомники обговорили майбутнє атомної генерації

05.12.2019 
Працівники Рівненської АЕС стали учасниками міжнародної конференції «Ринок електроенергії в Україні та атомна енергетика: шлях до сталого розвитку чи деградація», організаторами якої виступили Асоціація «Український ядерний форум» та ГО «Українське ядерне товариство».
Захід відбувся 4 грудня у Києві за участю провідних галузевих фахівців України, міжнародних організацій, компаній та установ, представників центральних органів влади. Зокрема учасниками події стали працівники Рівненської АЕС: заступник генерального директора з персоналу Ігор Вітковський, заступник головного інженера з технології та інжинірингу В’ячеслав Стоянов та начальник відділу аналізу та супроводу звітів з безпеки служби аналізу безпеки Сергій Гуцало. Також до обговорень долучився заслужений енергетик України, перший директор РАЕС, член Правління – голова ветеранської секції УкрЯТ Володимир Коровкін.
У ході конференції проводилися дискусії щодо ефективності роботи вітчизняного ринку електроенергії, який почав діяти в липні цього року. Модератором першої сесії «Створення конкурентного ринку електроенергії – цілі та реалії» виступив президент Асоціації «УЯФ» Юрій Недашковський. Галузеві експерти дискутували щодо функціонування конкурентного ринкового механізму, реалізації поточних інвестиційних програм та перспективних інвестицій для підтримки безпеки ядерної галузі і її розвитку. Під час другої сесії «Український ринок електроенергії – ризики та можливості для інвестицій в ядерній галузі» президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайло Гончар озвучив головне питання: чи є майбутнє для атомної генерації в умовах реформованого енергоринку України. Зокрема учасниками конференції обговорювався світовий практичний досвід функціонування енергетичних ринків та їх можливостей щодо залучення інвестицій для розвитку.
Як відзначив голова ВП ГО «УкрЯТ» в Рівненській області Сергій Гуцало, основною метою конференції було закликання влади до відкритого діалогу щодо сьогоднішньої ситуації у вітчизняній атомній галузі, демонстрація перспектив її розвитку, а також підняття проблемних питань.
«Атомна енергетика забезпечує понад 50% екологічно чистої електроенергії в країні. І у порівнянні з іншими видами генерації атомна сьогодні є найдешевшою та при тому залишається найбільшим джерелом низьковуглецевої енергії в державі, – підкреслює атомник. – Жоден з видів генерації поки що не може конкурувати з нею за потужністю виробництва і мінімальним рівнем впливу на довкілля й клімат. Розвиток відновлювальних джерел електроенергії є, безумовно, надзвичайно важливим, але лише разом із потужною атомною генерацією він дасть насправді відчутний ефект як для навколишнього середовища, так і для економіки країни».

Продовження підбірки статей ЗМІ про Міжнародну конференцію "Ринок електроенергії в Україні і атомна енергетика: Шлях до стабільного розвитку або деградація" ЧИТАТИ ТУТ...

Читай також

Архів