19 листопада 2012 р. в офісі Дирекції Асоціації УЯФ відбувся круглий стіл «Реформування ринку електроенергії в Україні». У заході взяли участь директора дирекції УЯФ, директор Центу взаємодії з органами державної влади та ОРЕ – радник президента НАЕК «Енергоатом» К.Запайщиков, начальник управління балансуючого ринку НАК «Укренерго» О.Нікітін, представник ДП «Енергоринок» А.Чайчевський, президент Енергетичної асоціації України В.Котко, директор енергетичних програм Центру Разумкова В.Омельченко, директор Інституту енергетичних досліджень Д.Марунич, ґолова правління громадської організації Фонд розвитку ядерної енергетики А.Шведов, журналісти інформаційних агентств, телеканалів, друкованих ЗМІ.
Представники Міненерговугілля України, НКРЕ, Комітету ВР з питань ПЕК, ядерної політики та ядерної безпеки на запрошення не відгукнулися.
Генеральний директор Асоціації «Український ядерний форум» (УЯФ) Микола Кухарчук, відкриваючи круглий стіл, зазначив, що 14 листопада 2012 у ВР була зареєстрована Постанова «Про прийняття за основу проекту Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії в Україні». Він зазначив, що законопроект № 10571 «Про засади функціонування ринку електроенергії в Україні» вкрай негативно відіб'ється на українському енергоринку. Звернув увагу присутніх, що основна вада законопроекту закладена у статті 25 щодо Фонду врегулювання вартісного дисбалансу, фактичною функцією якого є перерозподіл коштів, отриманих від продажу електроенергії, між різними видами генерацій. При цьому платниками (донорами) Фонду є оператори АЕС, ГЕС та ГАЕС (крім малих гідроелектростанцій), а отримувачами компенсаційних виплат (реципієнтами) – власники ТЕЦ, відновлювальних (альтернативних) джерел енергії, а також постачальники електричної енергії для споживачів, що мають право на пільгові тарифи. Алгоритм перерозподілу коштів визначається органом державного регулювання діяльності в електроенергетиці (НКРЕ).
;«Ми змушені констатувати, що прийняття законопроекту про реформування енергоринку в його нинішньому вигляді не дасть українському ринку електричної енергії нормально розвиватися і рухатися вперед. Прийняття законопроекту позбавить українську енергетику інвестиційної привабливості, а адже залучення інвестицій - це сьогодні одна з ключових проблем енергетики », - зазначив генеральний директор УЯФ. Також М. Кухарчук відзначив, що в даний момент в НАЕК «Енергоатом» на фінальній стадії знаходяться переговори щодо отримання кредиту від Європейського банку реконструкції та розвитку на реалізацію проекту з підвищення безпеки всіх українських АЕС, ведуться переговори про залучення кредиту і у «Євроатома». «Але прийняття законопроекту № 10571 поставить хрест на цих переговорах», - підкреслив М. Кухарчук.
«Ми ні в якому разі не виступаємо проти реформування енергоринку, але ця реформа повинна враховувати інтереси всіх його учасників, а в кінцевому рахунку - українських споживачів електроенергії», - сказав М.Кухарчук.
Точку зору компанії НАЕК «Енергоатом» на законопроект виклав К.Запайщиков. За його словами, неприйнятною є ситуація, коли законодавець передбачив створення фонду, що перерозподілятиме кошти, отримані від продажу електроенергії між різними видами генерацій. Платниками фонду стануть атомні, а також гідроелектростанції, окрім малих, а отримувачами компенсаційних виплат – власники теплових електростанцій, підприємства, що виробляють кіловати з відновлювальних джерел енергії, а також постачальники електричної енергії для споживачів, що мають право на пільгові тарифи. Таким чином, атомна та гідроенергетика штучно обмежується щодо участі у добросовісній конкуренції. Він наголосив: «Конституція гарантуєрівні умови всім суб'єктам, які беруть участь у господарських відносинах. Я так розумію, що всі суб'єкти - це включає в себе і ДП НАЕК «Енергоатом» . К.Запайщиков сказав: «Уявіть собі з точки зору будь-якого інвестора, який прийшов інвестувати гроші в ядерні блоки. Вони кажуть: покажіть, будь ласка, фінансову схему, як ви отримуєте гроші. Ми показуємо. Спочатку гроші ми платимо в фонд дисбалансу, другий етап - це те, на що ми будемо жити. Але з цього маємо фінансувати й першочергові заходи, у т.ч. забезпечення безпеки. Які гарантії є у інвесторів, гарантії повернення інвестицій? »
Якзазначив під час обговорення голова правління громадської організації «Фонд розвитку ядерної енергетики» Анатолій Шведов, законопроект про реформування енергоринку, що передбачає статтею № 25 створення Фонду розподілу вартісних дисбалансів, залишає «Енергоатом» без оборотних коштів. «Якщо ми хочемо розвивати атомну енергетику, яка виробляє 50% всієї електроенергії в країні, то нам потрібні гроші для реалізації програм з підвищення безпеки на АЕС, проектів з добудови енергоблоків та подовження термінів експлуатації енергоблоків, які відпрацювали свій ресурс. Та схема формування енергоринку, яку пропонує законопроект, не залишає «Енергоатому» ресурсів для реалізації всіх цих проектів », - сказав експерт. Він так само висловив сумнів у тому, що європейські експерти, які давали позитивні відгуки щодо даного законопроекту, були ознайомлені зі статтею 25 цього документу. «В Європі, яка давно чекає від України реформування енергоринку, просто не бачили статті 25 цього законопроекту, яка замість вирішення проблеми перехресного субсидіювання на українському енергоринку посилює його», - додав А.Шведов.
Директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко переконаний, що якщо законопроект № 10571 буде прийнятий, то через 5-10 років, українська енергетика повністю втратить свою конкурентоспроможність. «В умовах відсутності реальної конкуренції на ринку електроенергії наша енергетика почне деградувати, втратить конкурентоспроможність, а після цього Україна почне імпортувати електроенергію», - прогнозує експерт. За його словами, в Україні взято курс на монополізацію ринку. «Законопроект № 10571 пропонує таку модель енергоринку, в якій немає місця для реальної конкуренції, а є механізм дотування теплової енергетики за рахунок атомної генерації та гідроенергетики», - сказав В.Омельченко.
Василь Котко, президент Енергетичної асоціації України зазначив: «Законопроект консервує, на мій погляд, абсолютно неприйнятну ситуацію, коли ринок підтримує абсолютно неконкурентоздатні підприємства, наприклад, як ТЕЦ, більшість теплоелектроцентралей». Він також наголосив, що перехресне субсидування зберігається на невизначений термін, що спотворює основну мету лібералізації ринку та суперечить європейським принципам реформування ринку електричної енергії.
Під час підбиття підсумків дискусії, М.Кухарчук наголосив: Асоціація «УЯФ» вважає створення конкурентного середовища на ринку електроенергії України ключовим фактором, який визначає розвиток вітчизняного атомно-енергетичного комплексу і всієї електроенергетики України. Електроенергія – один із найпоширеніших соціально значущих товарів сучасного суспільства, тому споживачі вправі очікувати, що держава вживатиме всіх необхідних заходів з метою підтримки цін на неї на якомога більш низькому економічно обґрунтованому рівні.
Спроби штучного стримування конкуренції, «ручного» регулювання ринкових механізмів неминуче призведуть до негативних наслідків – підвищення цін на електроенергію, зниження конкурентоспроможності вітчизняної продукції, уповільнення темпів розвитку всієї електроенергетичної галузі, погіршення інвестиційного клімату.
Асоціація вважає, що законопроект має бути відкликаний. Новий законопроект з питання реформування ринку електроенергії має бути підготовлений згідно з дорученням Президента України от 12 березня 2012 року Міненерговугілля України і НКРЕ за участю провідного суб’єкту ринку НАЕК «Енергоатом» та враховувати принципи Директиви 2003/54/ЄС.